Veckans Fråga...

Frid, vare med er

Nu är det dags för veckans fråga igen det har varit ett tag sen men vi hoppas komma igång igen. Veckans fråga är ämnad för att ni läsare ska kunna besvara de frågor vi skriver på bloggen för att kunna se hur andra människor tänker bortsett från oss själva.

Vekans fråga lyder:

Vad är skillnaden mellan Religion&Kultur? Anser ni att Kulturen har en stor roll i ert samhälle och i era familjer? Skulle du kunna göra något som Kulturen inte tilltåter men Religionen tillåter, även om detta skulle bringa kompikationer?

JazakAllah/Må Allah belöna er..

/Munira Ali

Kommentarer
Postat av: Meron

Religion och kultur har alltid varit varandras motsatser pga den politiska innebörden. Det är ingen slump att islamisk konst tjänar ett dubbelt syfte: stärka tron och väcka intresse för islam. Det här kanske är fel forum men jag undrar om det går att kombinera Islam med politisk frihet och hur koranen tolkar västerländsk demokrati?



mvh

2010-12-09 @ 22:42:29
Postat av: Sasa

salam.

Jag tycker att det är skilljer sig ganske mycket från varandra. kulturella saken är en sak och religonen är en annan, man ska ej mixa dessa saker ihop.

Kulturen är ganska viktigt för mig är från somalia, ganska mycket tradetion och kultur, men jag skulle aldrig bryta mot min religion dvs "synda" i min religion för att kunna "delta" och utför något kullturelt.

Mashallah jätte fint blogg systrar!

2011-01-18 @ 22:01:19
Postat av: Rahma

Saalam på er tjejer! Suverän blogg mash'allah, ta er gärna en titt inne hos oss på Sisters in Deen om ni har tid insh'allah :) För mig är skillnaden mellan min kultur och Islam inte såååå stor, för att kulturen är byggd på religionen om man säger så. Men självklart finns det olikheter, och då tar jag alltid Islam i första hand. Islam först och om jag hittar något jag tycker om i min kultur som inte strider mot Islam, då kan jag acceptera det. Självklart har kulturen en stor plats för mig som individ, då jag är svensk men har familj från ett annat land, så är kulturen ett sett att komma ihåg hemlandet och släkt. Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte om jag skulle göra det, då kulturen betyder mycket mer för min familj än vad det gör för mig. Salam aleikom :)

2011-01-29 @ 14:49:54
URL: http://sistersindeen.blogg.se/
Postat av: Abdirashid

Salam Alekium systrar.

I dagens samhälle blandas religion och kultur med varandra hela tiden.

För att svara på er fråga om, Skulle du kunna göra något som Kulturen inte tilltåter men Religionen tillåter?



Svar: Ingen vågar gå emot kulturen eftersom många är rädda för konsekvenserna och därför går emot religionen istället för att det inte finns något att frukta först i efter livet.

Människor i dagens samhälle har spridit så mycket rädsla bland oss att vi inte längre fruktar gud istället är rädda för vad våra äldra kommer göra med oss.

Jag skulle gå emot min kultur inte för att jag hatar den eller något men för att det är bara gud som kommer döma mina misstag ifall jag har gjort fel mot någon människa.

Salam alekium

2011-02-01 @ 23:34:58
Postat av: Aisha

Rahma: Jag håller med dig helt, din uppfattning om religion och kultur stämmer in på det jag tycker. Det finns vissa kulturella seder som jag gillar och så länge de inte strider mot Islam, är det lugnt. I min familj har religionen ALLTID kommit före än kulturen och det är rätt, men samtidigt så kan vi inte glömma den somaliska kulturen och traditionerna. Allahu A3lam ;)

2011-02-07 @ 12:59:34
URL: http://flippinthecoin.blogg.se/
Postat av: Aisha

Abdirashid:

JazakAllah för ditt svar. Håll utkik för de kommande "Veckans fråga"

2011-02-07 @ 13:01:37
URL: http://flippinthecoin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0