Hur uppförde sig då Profeten salallahu allayihi wasalam som make?

Genom de många hadither som berättats om honom salallahu allayihi wasalam kan vi få en bild av hans kvinnosyn och hur man bör behandla sina fruar:

En man bör känna sig till ro och trivas med sin fru och han bör muntra upp henne och se till så att de trivs och har kul med varandra. Profeten salallahu allayihi wasalam brukade trots sin status som ledare över muslimerna leka och ha roligt med sin fru. Profetens salallahu allayihi wasalam fru Aisha berättade att hon en gång var på en resa med Profeten salallahu allayihi wasalam medan hon fortfarande var en ung kvinna.
Betydelsen av vad hon sade:
"Jag var fortfarande liten och vägde inte så mycket.
Profeten salallahu allayihi wasalam sade till sina sahaba: Gå ni i förväg. När de gått före sade han (till Aisha): Kom så ska vi springa ikapp. Jag vann över honom den gången. Senare var jag åter igen på en resa med honom och han sade åter igen till sina sahaba: Gå ni i förväg, och sedan sade han till mig: Kom så ska vi springa ikapp. Jag hade helt glömt bort den tidigare händelsen. Dessutom hade jag gått upp i vikt. Jag sade till honom: Hur kan jag tävla med dig när jag väger så mycket? Han sade: Jo, vi ska tävla! Så vi sprang ikapp, och han vann tävlingen. Sedan började han skratta och sade: Detta är för förra gången."
(Abu Daoud; Mishkat al-Masabih vol. 2, nr 3251)



Gällande den sexuella relationen är det mycket viktigt att mannen behandlar den med skicklighet, omtanke och förståelse. Han ska inte se sin fru som ett objekt för endast sin egen tillfredställning. Han måste tänka på hennes känslor och behov och försöka se till att hon uppnår fullständig njutning och tillfredsställelse.
Betydelsen av vad Profeten salallahu allayihi wasalam sade:
"Man ska inte falla över sin kvinna på samma sätt som ett han-djur plötsligt hoppar på sitt kvinnliga offer. Låt en budbärare gå mellan dem. Han salallahu allayihi wasalam frågades: Vad är en budbärare?
Han sade: Kyssande och älskvärt samtal."
(Ad-Dailamy i Musnad al-Firdauz; Takhrich al-Hadith i Ihja Ulum ad-Deen vol. 2, s 50)

/Hawa


Kommentarer
Postat av: Munira Ali

Mash'allah hawa good words!

2010-11-02 @ 13:32:32
Postat av: :)

LUUUUUUUUUUUL IS BACK ON TRACK.. MASHALLAH KEEP IT REAL HAWO-LULEY!

2010-11-02 @ 20:11:20
Postat av: Anonym

Mashallah syster, fortsätt uppdatera!!

2010-11-03 @ 18:12:48
Postat av: Anonym

jätte intressant inlägg, bra info skönt att veta sånna här små saker om profeten muhammed s.c.w. som får oss att bara älska honom mer.

keep up the good work syster!

2010-11-03 @ 18:32:43
Postat av: hawa

haha lägg ner ingen heter luuley här :)

2010-11-03 @ 18:38:36
Postat av: anonym tjej

älskar bloggen, och speciellt dikterna längre ner!! skitbra blogg, ska sätta på mig hijab om 1 år inshallah! får jag fråga, är ni sunni eller shia? massa kärlek!

2010-11-03 @ 21:20:43
Postat av: Munira Ali

Mashallah ''anonyma tjej'' det glädjer oss att du inspireras av vårt arbete. Vi är Sunni muslimer..

2010-11-04 @ 02:55:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0