Slöjans "Ideologi" - Del 1

God morgon och frid vare med er,

Bloggerskan Aisha is back! Jag har hamnat i en liten svacka, men nu är jag tillbaks. Mitt huvud har varit så himla tomt och jag har inte kunnat veta vad jag ska skriva, men nu ska jag ta upp något som är lite annorlunda än det som vi tidigare har skrivit om.

Rubriken till detta inlägg lyder Slöjans "Ideologi" och därför tänkte jag skriva om hur slöjförbud kom upp i vår
värld. Den 15 mars, 2004, stiftades det en lag som kom att föörbjuda bärandet av "i ögonfallande tecken" på religös tillhörighet i statliga skolor. Frankrike förbjöd alltså bärande av religiösa klädesplagg och symbol. Till i ögonfallande religiösa symboler tillhör tecken så som större kors, kippa, eller slöja. Diskreta tecken t.ex. mindre kors, Davidsstjärna, Fatimas hand eller mindre Koraner räknas inte till religiösa tecken.
Lagen gäller judiska pojkar med kippa, sikher i turban och alla som bär stora kors kring halsen. Men lagen är riktad främst mot muslimska flickor/kvinnor som bär slöja/hijab/huvudduk.
Liknande lagförslag, slöjförbud, har legat uppe i Belgien, Bulgarien, Australien och Holland. I Turkiet står en annan uppsättning frågor på spel. Det turkiska förbudet mot huvudduk gäller folkvalda representanter, statstjänstemän samt skol- och universitetselever. Endast statistik ger ingen god förklaring till varför så mycket uppmärksamhet har ägnats åt just slöjan. I en undersökning som gjordes strax innan det franska förbudet infördes uppgav endast 14 % av de muslimska kvinnorna i landet att de bar hijab, samtidigt som hela 51 % uppgav att de aktivt utövade sin religion.

I England 2006 uppstod en kontrovers kring plagget niqab, som täcker hela ansiktet förutom ögonen. Antalet kvinnor som bär den är försvinnande litet, men att förbjuda huvudduk eller slöja är en symbolisk gest. För vissa europeiska länder är det ett sätt att ta ställning mot Islam, att kungöra hela muslimska befolkningsgrupper uppgör ett hot mot den nationella integriteten och harmoni.
Min fråga är nu: Vad är det med huvudduken som gör den till en sådan brännpunkt för kontroverser, en symbol för något som inte kan tolereras?

Det enkla svar som erbjuds av de politiker som stiftar lagar, liksom av vissa feminister som stödjer dem, är att slöjan symboliserar en radikal islamistisk politik. Den austrailensiska Bronwyn Bishop sa:
"Den har kommit att bli en ikon, en symbol för en kulturernas krock, något som går mycket djupare än en tygbit". Slöjan hålls dessutom ofta upp som en symbol för kvinnorförtryck.

Nu har jag skrivit klart för denna gång, del 2 kommer upp snart så håll utkik. Men tills dess,
Adios :)

// Aisha


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0